FINANSE • GOSPODARKA • RYNKI • ŚWIAT
← Strona główna

Nowa skala PIT od 2027 roku i jej wpływ na ulgę na IKZE

Ilustracja do artykułu: Nowa skala PIT od 2027 roku i jej wpływ na ulgę na IKZE

Od 2027 roku planowana jest zmiana skali podatkowej PIT w Polsce, która wprowadzi trzy progi podatkowe: 12%, 24% oraz 32%. Pierwszy próg zostanie podniesiony z obecnych 120 tys. zł do 130 tys. zł dochodu. Nowa stawka 24% ma obowiązywać dla dochodów pomiędzy 130 tys. a 150 tys. zł, natomiast stawka 32% będzie dotyczyć nadwyżki ponad 150 tys. zł. Kwota wolna od podatku pozostanie na poziomie 30 tys. zł.

Zmiany te mają przynieść korzyści podatnikom o wyższych dochodach, ale wpłyną również na ulgę podatkową związaną z wpłatami na Indywidualne Konto Zabezpieczenia Emerytalnego (IKZE). IKZE jest jednym z produktów trzeciego filaru oszczędności emerytalnych, a jego główną zaletą jest możliwość odliczenia wpłat od podstawy opodatkowania.

Nowa skala podatkowa PIT i jej wpływ na ulgę na IKZE

Obecnie obowiązująca skala podatkowa przewiduje dwie stawki: 12% dla dochodu do 120 tys. zł oraz 32% dla nadwyżki ponad ten próg. W 2026 roku limit wpłat na IKZE wynosi 11 304 zł dla większości oszczędzających oraz 16 956 zł dla osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Niewykorzystany limit nie może być przeniesiony na kolejny rok.

Wysokość korzyści podatkowej z wpłat na IKZE zależy od stawki podatkowej, według której opodatkowany jest dochód pomniejszany o wpłatę. Przy maksymalnej wpłacie 11 304 zł i stawce 32% oszczędność podatkowa może wynieść 3 617,28 zł, natomiast przy stawce 12% jest to 1 356,48 zł.

Po wprowadzeniu nowej stawki 24% pojawi się dodatkowy poziom korzyści podatkowej. Przy limicie 11 304 zł maksymalna wartość odliczenia wyniesie 2 712,96 zł. Różnica między odliczeniem według stawki 32% a 24% wynosi 904,32 zł. Bieżąca korzyść podatkowa z tej samej wpłaty na IKZE może być niższa o tę kwotę.

Warto zaznaczyć, że aby uzyskać pełne odliczenie według danej stawki, cała wpłata musi pomniejszać dochód opodatkowany tą stawką. W przypadku gdy wpłata na IKZE przesuwa podatnika pomiędzy progami podatkowymi, korzyść będzie liczona częściowo według jednej, a częściowo według innej stawki.

Próg dochodowy a korzyści z IKZE oraz perspektywy zmian

Przykładowo, podatnik z dochodem 145 tys. zł, który w 2026 roku wpłaci maksymalną kwotę na IKZE, po odliczeniu pozostanie powyżej obecnego progu 120 tys. zł. Cała wpłata obniży dochód opodatkowany stawką 32%. Po wprowadzeniu nowej skali w 2027 roku ta sama wpłata obniżałaby dochód mieszczący się w przedziale opodatkowanym stawką 24%. Różnica w korzyści podatkowej wynosi 904,32 zł.

Nowa skala PIT została oficjalnie zapowiedziana 19 sierpnia 2026 roku i ma obowiązywać od 2027 roku, jednak przepisy muszą jeszcze przejść proces legislacyjny. Do czasu wejścia w życie nowych regulacji obowiązuje dotychczasowa skala podatkowa.

Pomimo zmniejszenia bieżącej ulgi podatkowej, IKZE nadal oferuje drugą korzyść podatkową. Po ukończeniu 65. roku życia i spełnieniu warunku dokonywania wpłat w co najmniej pięciu latach kalendarzowych, wypłata środków z IKZE jest objęta zryczałtowanym podatkiem w wysokości 10%. W trakcie oszczędzania nie jest pobierany podatek od zysków kapitałowych.

Największe zmiany w korzyściach podatkowych z IKZE mogą dotyczyć osób z dochodami w przedziale od 130 tys. do 150 tys. zł. Osoby z dochodami powyżej 150 tys. zł nadal będą mogły korzystać z odliczenia według stawki 32% w zakresie, w jakim wpłata na IKZE pomniejsza dochód powyżej tego progu. Dla podatników pozostających w stawce 12% mechanizm odliczenia IKZE zasadniczo się nie zmieni.

W 2026 roku osoby, których dochód jest na tyle wysoki, że maksymalna wpłata na IKZE w całości pomniejszy podstawę opodatkowania stawką 32%, mogą uzyskać większą korzyść podatkową niż po wejściu w życie nowej skali. Należy jednak brać pod uwagę, że korzyść zależy od dokładnej wysokości podstawy opodatkowania, ponieważ odliczenie może obejmować dochody znajdujące się w różnych przedziałach skali.

Ważne jest również, że niewykorzystany limit wpłat na IKZE przepada z końcem roku i nie można go przenieść na kolejne lata.

Zmiany w skali PIT oraz ich wpływ na ulgę na IKZE będą obowiązywać od 2027 roku, po zakończeniu procesu legislacyjnego. Do tego czasu obowiązują dotychczasowe zasady podatkowe i limity wpłat na IKZE.

8.09.2026 • Anna Nowak

Komentarze

Linki do innych stron WWW w komentarzach są niedozwolone i takie komentarze są automatycznie odrzucane.